29.11.2011 / 08:56

ОП "Транспорт": Трети метродиаметър


След първия и втория лъч на софийското метро на дневен ред е третият метродиаметър. И той вече се проектира. Чрез обществено обсъждане на пет варианта експертният съвет към Столичната община се спря на варианта за т.н леко метро, при което повече от 40 % от трасето са открити. Т.е. в нашия случай почти половината от пътя на новото метро ще минава не под, а над земята. Що за метро ще бъде тогава? Също класическо - отговарят експертите - използвано в целия свят. От Сеул през Берлин до Ню Йорк и Чикаго. И все пак. . .

БНТ: "Защо не се избра класическия вариант - всичко под земята ?"

Стоян Братоев - изпълнителен директор на Метрополитен ЕАД: "Няма проблем, но трябва да се намерят два пъти повече пари. Дори това решение, което е изключително подходящо навсякъде по света, където условията позволяват изграждане на открито. Хората го практикуват."    

А парите и така не са малко - около 720 милиона евро. Нуждата от тях ще трябва да се доказва в Брюксел, за да се надяваме на средства по ОП "Транспорт". Ако получим цялостно финансиране и при старт на строежа през 2014, през 2018 година може да имаме и третия лъч на метрото. Така че ни е позволено да мечтаем
и да си представяме. Ето какво: да тръгваме от Ботевградско шосе, за да стигнем до "Овча Купел" през 8 станции под и 8 над земята. Депото на метрото ще бъде под игрищата на новия национален стадион, а първата му станция на "Ботевградско шосе". По естакада в посока бул. "Владимир Вазов" ще стига жп линиите на ул. "Черковна", където ще влезе под земята.  Така ще продължи до пресечката на "Мадрид" и "Евлоги Георгиев" и покрай Военна академия ще стигне "Орлов мост". Тук ще прави връзка с първи метродиаметър. Оттам към кръстовищата на "Граф Игнатиев" и бул. "Левски" и бул. "Витоша" и "Патриарха". Тук - до НДК, ще бъде връзката с втори метродиаметър. И после под бул. "Прага" до Медицинска академия в посока бул. "България" и "Иван Гешов", "Дойран" и пазара на "Красно село". Оттук по ул. "Житница" ще излиза отново на естакада и открито ще продължава до
"Овча Купел", като ще спира на 400 м от Нов български университет и после през улица "Промишлена" ще достига жп линията София - Перник. Там ще бъде изградена съвместна жп и метростанция.

Проектант на третия лъч е чешката фирма "Метропроект" избрана чрез международен открит търг. Дали тя обаче, няма да обира недоволството на тези, покрай чиито жилища ще минава откритата част на метрото.    

Стоян Братоев - изпълнителен директор на Метрополитен ЕАД: "Подвижният състав, който се предвижда за тази линия, е друг тип. Той е с горно токоснемане, не с трета контактна релса. Няма да има нужда от покритие. Подвижният състав, който се произвежда за тези цели, е изключително безшумен. Той шуми колкото една лека кола."

Стоян Братоев гарантира, че на откритите естакади ще има шумопоглъщащи стени.   
Дотук с опасенията, сега за предимствата - третият лъч на метрото ще донесе на
софиянци намаление на автомобилния трафик с 22 % , с 60 хиляди тона по-малко
изхвърлени вредни газове и 60 хиляди спестени човекочаса. Ежедневно ще го ползват до 165 хиляди души.    

Остава да го дочакаме.  
Автор: Светлозара Казасян
Прочитания: 29882

Коментари

12.08.2013 / 21:56
Мариан Савов - Овча Купел
Уважаеми г-н Братоев да прекарате надземно метрото в жилищна зона е меко казано безумие и некомпетентност, що се отнася до финансирането ( "Няма проблем, но трябва да се намерят два пъти повече пари) все пак това ви е работата да се намерят пари така, че на хората да им е най- удобно и комфортно за живеене. Все пак това се прави за живущите в квартала и не мисля, че изграждането трябва да е на всяка цена т.е. по най- бързия и евтин начин.
13.10.2012 / 17:15
мастило
Ще стига ли метродиаметър 3 до Онча купел 2?
03.05.2012 / 11:06
жителОвчаКупел
Опасенията са сериозни и някакви мъгливи обещания за шум колкото лека кола не могат да заблудят никой.. Плана е на места откритото метро да мине между 2 блока на 15м от всеки от тях. Това е невероятно безумие, разбира се че ще е шумно и то много. Много хора са си купили апартаменти в някои части на Овча Купел най-вече заради тишината. Няма нормална държава която би поставила пред свършен факт хората като прокара открита линия във вече построен жилищен квартал. Нека нашите общинари мислители очакват протести и съдебни дела с които си търсим правата. Не е икономията на пари най-важния критерий, схванете го господа... или бихте си пракарали открито метро и през вашия блок?
29.11.2011 / 12:50
Бор
За повече информация за Трети метродиаметър www.spasimetroto.org
 
Изпрати коментар






(Максимум символи : 500)
Остават





Публикувайки коментар, Вие се съгласявате с Условията за ползване